Punk anno 2020

Punk anno 2020

Is postpunk dan nu dood? Integendeel. In het zesde en laatste hoofdstuk van GELOOF DE HYPE (bronverwijzing 255 tot en met 276) kijk ik terug maar zeker ook vooruit. Spotify heeft de manier waarop we naar muziek luisteren voorgoed veranderd en andere genres zoals r&b en dancemuziek werden relevanter. Tot de Brexit kwam en de boze gitaarbands weer opkwamen in Engeland. Een tweede postpunkrevival was daar. Onder andere IDLES, Fontaines D.C. en Sports Team zetten postpunk weer op de kaart en daar gaan we nog veel van horen…

3 iconische nummers

Waren The Strokes de aanjagers van de postpunkrevival in de zeroes; in deze postpunkrevival kwam het initiatief van de heren van IDLES. Leuk interview met ze zie je in de zesde aflevering van Toms Engeland. Het gaat over het nummer Mother, een beladen nummer:

Fontaines D.C. is minder woedend dan IDLES en doet aan Joy Division denken, al is het alleen om het voorkomen van frontman Grian Chatten. De dichters verwijzen in dit nummer naar Dublin: “Liberty Belle is a lament to the death of old Dublin, written by people who couldn’t afford the new one”, aldus Chatten.

Lichtere kost komt er van Sports Team, zie het als de Franz Ferdinand van deze generatie postpunkers. Heerlijk strak, positief, hard en toch toegankelijk. Soms schuren de teksten een beetje, zoals in dit nummer (“It’s all just lies, lies, lies!”) maar het gaat niet over de rand.

Hier noem ik 3 in plaats van 5 iconische nummers, zo hou ik nog plek vrij voor twee nummers, want er komt nog wel wat hoekig postpunkwerk aan, toch?

255. “Money is a sandpit of the soul.” Dat moet van de dichters van Fontaines D.C. komen. Luister deze antikapitalistische quote in dit nummer:

256. Schattingen lopen wat uiteen (klikklik) maar een artiest verdient nog geen cent aan een stream op Spotify.

257. In deze 3voor12-podcast wordt door muziekjournalisten Atze de Vrieze en Niels Aalberts uitgebreid gesproken over Spotify. Sowieso leuke en leerzame kost met de nodige nuances. Hier hoor je ook het geschatte percentage streamingsinkomsten ten opzichte van cd of vinyl. Ik geloof dat deze goed ingevoerde journalisten daar niet ver naast zitten.

258. Lees hier hoeveel euro van de Spotify-omzet in Q1 2020 terugvloeide naar de artiesten.

259. Spotify is extreem belangrijk voor de ontwikkeling van muziek, daarom dat ik daar in het boek zo uitgebreid bij stilsta. Zo keert Spotify pas geld uit als er 30 seconden wordt geluisterd naar een stream (bron).

260. Nina Simone ooit zei: “You can’t help it. It’s an artist’s duty is to reflect the times” (bron).

261. “When it happens, let it happen” van Tame Impala. Geen postpunk, maar het geeft een beeld van het tijdsbeeld waarover ik schrijf in het boek en het is gewoon een extreem lekkere plaat.

262. Tot groot ongenoegen van The Clash-fans bleek Boris Johnson fan van The Clash.

263. Afzetten tegen hokjes en genres is van alle tijden, Joe Talbot van IDLES wil ook niet in het punkhoekje geduwd worden. Lees ook dit interview. Of de titel, is voldoende.

264. IDLES’ nummer over vluchteling Danny Nedelko snijdt dwars door je ziel. Zeker vanwege het urgente geschreeuw.

265. Gewoon een prettig nummer van de opkomende postpunkformatie Squid. 

266. Een ander hitje van hun heet The Cleaner. Hier lees je een interview met ze hierover.

267. Check hier vier muziektours in steden waar ik ben geweest.

268. Postpunkband Shame is volgens The Guardian “Britains most exciting new band”.

269. En volgens NRC simpelweg een branieband. Luister er maar gewoon naar en oordeel zelf:

270. De postpunkers van black midi geven aan hoe belangrijk de rol van Brexit is in de opkomende muziekstroming. “We hebben met de band nog nooit iemand ontmoet die vóór de Brexit is.” (Volkskrant)

271. Een van de meest veelbelovende bands is Sports Team (Volkskrant: “Zo groot als The Libertines of Arctic Monkeys? Wees niet verbaasd.”) Kijk hier naar hun nummer The Races.

272. Mooie recensie in Volkskrant over Sports Teams debuutplaat.

273. The Guardian beschreef ze als volgt: “The impressive six-piece bring middle England’s romance and ennui to life, and are a reminder of why guitar bands work” (link).

274. HANG YOUTH wil het systeem kapot maken.

275. De grootste hit tot nu toe van wellicht de meest gearriveerde postpunkband uit deze nieuwe revival: Fontaines D.C. – Boys In The Better Land

276. Openingsnummer van Dogrel en heerlijke videoclip.

277. De quote over de invloed van ‘The Velvets’ op Fontaines D.C. is te lezen in OOR 12, 2019.

278. De quote over de invloed van Girl Band op Fontaines D.C. is te lezen op The Daily Indie.

279. Interview met Fontaines D.C. na het uitkomen van hun tweede plaat A Hero’s Death lees je in OOR 7.

280. Heerlijke show van Murder Capital op 3voor12 Song van het Jaar 2019. Check ook meteen die van Sports Team.

281. De bron hiervan vind je in dit fantastische en vuistdikke boek, waarin onder andere muziek tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt besproken.

282. The Clash’ Should I Stay or Should I Go werd weer actueel in Brexit-tijd. Net als Anarchy in the U.K. natuurlijk.


LEES HIER HOE DEZE POSTPUNKSTROMING ONTSTOND