Ramones – Ramones (1976)

Ontstaan de Ramones

In GELOOF DE HYPE! lees je uitgebreid over het ontstaan van de Ramones. In een notendop: de Ramones benaderden journalist Fields om naar hun CBGB-show te komen in 1975. De journalist, vriendje van Warhol en bekend in de punkscene, was zo enthousiast dat hij manager werd van de band. En dus kon een jaar later de titelloze debuutplaat worden opgenomen die -samen met de eerste plaat van Sex Pistols– uitgroeide tot de grootste punkklassieker uit de geschiedenis.

ramones cover

TRIVIA

  • De plaat wordt in één week opgenomen. Kosten: 6400 dollar.
  • Pas na 38 jaar is de plaat zo vaak gekocht dat het de gouden status krijgt.
  • De cover is even simpel als iconisch: door deze afbeelding besluiten de bandleden nooit meer te lachen op een foto en besluit de jeugd massaal over te gaan op lang haar, spijkerbroeken, leren jacks en gympen. 

RECENSIES

  • NME: 10/10
  • Rolling Stone: 5 sterren
  • The Guardian: 5 sterren

Op de hoes stond ‘Play Loud’ en dat is het belangrijkste advies dat je kan krijgen bij deze plaat. Binnen een half uur worden veertien nummers erdoorheen gejaagd en daarmee is het toonaangevend en exemplarisch voor punkmuziek: eenvoudig en met gestrekt been in tegen de ingewikkelde muziek van de jaren ervoor. De band zet tevens wat belangrijke thema’s op de kaart met hun nummers. Artiesten zoals The Damned, the Clash, Green Day en Sonic Youth geven aan hun inspiratie hebben gehaald uit deze plaat. In de New York muziektour lees je waar de plaat is opgenomen.

LIED-VOOR-LIEDANALYSE

1. Blitzkrieg Bop
Beste albumopener ooit. Joey schreef muziekgeschiedenis met de schreeuw “Hey Ho, Let’s Go”, die te horen is na de intro van twintig seconden. Naar eigen zeggen was het nummer geïnspireerd op Bay City Rollers en Rolling Stones. De eerste Ramones-single is intussen zo geaccepteerd dat het tegenwoordig zelfs in de Top 2000 staat. Of dat nou de bedoeling was…

2. Beat on the Brat
Joey schrijft dit catchy nummer als hij zich ergert aan spelende kinderen “The kind of kid you just want to kill. You know, ‘Beat on the brat with a baseball bat’ just came out. I just wanted to kill him.” Oh ja, de akkoorden werden gejat van dit zoetsappige nummer.

3. Judy is a Punk
Met iets meer dan anderhalve minuut is dit het kortste nummer van de plaat. In hoeverre je daarin een verhaal kan vertellen, vertelt de band het verhaal van twee delinquenten (in Berlijn en San Francisco) die komen te overlijden. Werd in 2016 verdienstelijk gecoverd door voormalig Smiths-frontman Morrissey. 

4. I Wanna Be Your Girlfriend
Het enige nummer dat volledig door Tommy werd geschreven (hij schreef ook mee aan Blitzkrieg Bop). Het is het traagste nummer van de plaat en een muzikale ode aan de jaren zestig. Deze tweede single werd regelmatig door Talking Heads gecoverd in liveshows.

5. Chain Saw
IJzingwekkend moordlied, gebaseerd op de cult- en horrorfilm The Texas Chain Saw Massacre uit 1974. Het is het snelste nummer van de plaat en de kettingzaag misstaat niet in het nummer. 

6. Now I Wanna Snif Some Glue
Zoals te lezen in het boek werden fanzines steeds belangrijker in de punkscene, waaronder Mark Perry’s Sniffin’ Glue. De naam van het magazine was natuurlijk gebaseerd op dit nummer van de Ramones. De bandleden proberen het nummer later goed te praten dat het ging over jeugdelijke verveling en trauma’s uit het verleden, maar iedereen weet dat de band niet vies was van verdovende middelen… Geniet tijdens het luisteren van Dee Dee’s “one-two-three-four”.

7. I Don’t Wanna Go Down to the Basement
Langste nummer van de plaat. De geruchten gaan dat het nummer is gebaseerd op CBGB. De wc’s lagen in de kelder en waren zo smerig en donker, dat het door velen als beangstigend werd gezien. Zeker omdat daar meer gebeurde dan enkel de behoeften waarvoor een wc bedoeld is.

8. Loudmouth
Eerste nummer van de b-kant. Loudmouth werd later de naam van een band en een (compilatie)album van The Boomtown Rats. Het is voor Ramones-begrippen een tamelijk complex nummer, maar (wellicht daardoor) ook relatief kleurloos.

9. Havana Affair
Knipoog naar de vele pogingen van de Verenigde Staten om Fidel Castro te verdrijven. Het cynisme spat dan ook af van de tekst “Hooray for the USA!”. Het past in de trend van punkbands, die Ramones hier inzette, om je af te zetten tegen de rol van het kapitalisme in de Koude Oorlog die toentertijd aan de gang was.

10. Listen To My Heart
In de teksten van dit nummer hoor je duidelijk terug dat de heren bandleden in hun jeugd niet zijn verwend voor wat betreft liefdevolle relaties. Het maakt hen wie ze zijn, maar in dit pessimistische nummer schrijven ze van zich af. “That girl could still be mine. But I’m tired of the hurt. Tired of tryin’. I’m tired of the pain. I’m tired of cryin’. Next time I’ll listen to my heart.”

11. 53rd & 3rd
Vervolg op Havana Affair over de Koude Oorlog. Een veteraan uit Vietnam werkt als mannelijke prostituee en wacht tussen 53rd Street en 3rd Avenue in Manhattan, waarna hij zijn mannelijke klant vermoordt om aan te tonen dat hij geen homoseksueel is. De plek, die ook aan bod komt in de New York muziektour, wordt in die tijd ook The Loop genoemd: een kleine gayscene met verschillende gaybars. 

12. Let’s Dance
Cover van Chris Montez en daarmee de enige cover van de plaat. Montez had in 1962 een hit met dit nummer. Het nummer wordt tientallen keren gecoverd, waarvan de versie van de Ramones zeker niet tot de beste behoort. Hadden ze mogen weglaten op de plaat.

13. I Don’t Wanna Walk Around With You
Klassiek Ramones-nummer dat je lekker kan meeschreeuwen met je middelvinger in de lucht. Iets dat iedereen dagelijks wel een ander wil toewensen. Is tevens één van de oudste nummers van de Ramones: het stond als eerste nummer op de eerste demo in 1974, maar voor deze demo was geen enkel label warm te maken. 

14. Today Your Love, Tomorrow the World
Slotnummer van de plaat waarmee de band op de valreep het zwaarste thema van de plaat aansnijdt: nazisme. De oorspronkelijke tekst “I’m a Nazi, baby, I’m a Nazi, yes I am. I’m a Nazi Schatze, y’know I fight for the Fatherland” werd te aanstoongevend bevonden en voor lancering aangepast naar: “I’m a shock trooper in a stupor, yes I am. I’m a Nazi Schatze, y’know I fight for the Fatherland.” De boodschap komt onverminderd binnen.


Meer lezen over het ontstaan van de Ramones en hun invloeden?